Sähkölentokone – Pipistrel Velis Electro

Velis Electro -Sähkölentokone

Maailman ensimmäinen tyyppihyväksytty sähkölentokone. Ympäristöystävällisin tapa lentää!

Velis Electro on luotu koulutustoimintaa varten. Sähköteknologia mahdollistaa kulujen säästäminen, sillä kuluneen energian hinta on huomattavasti matalampi ja teknologia sisältää vain vähän liikkuvia osia ja sen huoltaminen on yksinkertaista ja edullisempaa. Lisäksi Velis Electron energian talteenottojärjestelmä palauttaa akkuihin energiaa esimerkiksi korkeuden vähentämisen aikana. Järjestelmä toimii myös ilmajarrun tavoin lyhentäen laskeutumismatkaa ja ottaen talteen 13 %  energiasta lähestymisen aikana. Moottorin hiljaisen äänen takia Electrolla voidaan operoida lähempänä asuinalueita aiheuttamatta meluhaittaa.

 

Sähköinen voimalinja

Velis Electroa kuljettaa ilmojen halki Pipistrelin suunnittelema ja EASA:n tyyppihyväksymä E-811-sähkömoottori, jota ohjaa kehittynyt moottorinohjaus. Moottorin teho muutetaan työntövoimaksi kolmilapaisella komposiittipotkurilla. Sähkönsä moottori saa kahdelta 24.8 kWh -akulta, jotka sijaitsevat ohjaamon etu- ja takapuolella. Akkujen lataus tapahtuu Pipistrelin omalla laturilla ja onnistuu verkkovirralla tai kolmivaiheisella 380 VAC-virralla (vaaditaan pikalataukseen). Pikalatauksella akut latautuvat 35 %:sta 95 %:iin noin 1 tunnissa ja 20 minuutissa. Moottori ja akut ovat nestejäähdytteiset optimilämpötilan ylläpitämiseksi.

Ohjaamo

Ohjaamo on suunniteltu selkeäksi ja varusteltu päivä-VFR-toimintaan. Mittaristosta löytyvät nopeusmittari, korkeusmittari, pystynopeusmittari, luisumittari sekä keinohorisontti. Navigointia varten koneessa on magneettikompassi ja Garminin Aera 660 GPS. Jotta lentokoneella voitaisiin operoida helpommin ja turvallisemmin myös valvotussa ilmatilassa on koneessa toisio-tutkavastain (Funke TRT800H) ja radio (Funke ATR833). Moottorinvalvonta tapahtuu 5.7-tuuman MFD-näytön kautta (EPSI570C). Sen intuitiivinen käyttöliittymä tekee moottorin valvonnasta helppoa, polttomoottorilentokoneilla lentäneet pärjäävät hyvin myös sähkömoottorin kanssa.

Tekniset tiedot

MOOTTORI Sähkömoottori, Pipistrel E-811
Maksimiteho 57.6kW
Potkuri Kolmilapainen, maassa säädettävä, halk. 1640mm
MITAT
Siipien kärkiväli 10.71 m
Pituus 6.47 m
Korkeus 1.90 m
Siipipinta-ala 9.51 m2
Sivusuhde 12.04
Laskusiivekeasetukset 0°/ 8°/ 19°
Painopistealue 24%-32.4% MAC
MASSAT
Massa tyhjänä 428 kg
Hyötykuorma 172 kg
Suurin sallittu lentoonlähtömassa 600 kg
SUORITUSKYKY (MTOW 600 kg)
Sakkausnopeus, laskusiiveke 19° 84 km/h (45 KCAS)
Sakkausnopeus sileänä 95 km/h (51 KCAS)
Matkalentonopeus 166 km/h (90 KCAS, 35 kW-teholla)
Maksimi vaakalentonopeus 181 km/h (98 KCAS)
Suurin sallittu nopeus VNE 200 km/h (108 KCAS)
Paras pystynopeus 650 fpm, 3.3 m/s
Lakikorkeus 3 660 m (12 000 ft)
Liitosuhde 15:1
Lentoonlähtömatka 241 m
Lentoonlähtömatka 50ft esteen yli 409 m
Toiminta-aika jopa 50 minuuttia (plus VFR-reservi)
Toimintasäde 200 km
Suurin sallittu kuormituskerroin +4 g, -2 g
Suunnittelun varmuuskerroin Vähintään 1.875