Pipistrel yrityksenä

Pipistrel yrityksenä

Pipistrel d.o.o Ajdovscina on slovenialainen lentokonevalmistaja jonka valikoimaan kuuluvat ultrakevyet ja tyyppihyväksytyt lentokoneet. Pipistrelin toimintafilosofiaan kuuluu panostaminen ja investoiminen tutkimukseen, tuotekehitykseen ja korkeaan teknologiaan. Pipistrel on 25 toimintavuotensa aikana valmistanut yli 1300 lentokonetta, joista yli 600 on Sinus/Virus-tuoteperheen malleja.

Yritys on voittanut vuosien varrella lukuisia palkintoja, mm:

  • Vuonna 2007 NASA:n Centennial Challengen voitto Virus- lentokoneella
  • Vuonna 2008 NASA:n General Aviation Technology Challengen voitto toista kertaa peräkkäin Virus- lentokoneella
  • Vuonna 2010 Pipistrel palkittiin Euroopan innovatiivisimmaksi yritykseksi
  • Vuonna 2011 Lindbergh-palkinto parhaasta sähkölentokoneesta Taurus Electro- lentokoneella

Lisäksi Pipistrelin valmistamilla lentokoneilla on lennetty kahdesti maailman ympäri. Ensimmäinen maailmanympärilento tapahtui vuonna 2004 Sinus 912- lentokoneella. Toinen maailmanympärilento vuonna 2012 tehtiin Virus SW 914 turbo- lentokoneella, jolla ylitettiin myös Mt. Everest ja laskeuduttiin Antarktikselle. Molemmilla kertaa lentäjänä toimi slovenialainen Matevz Lenarcic.

Ecolution

Pipistrelin toimintafilosofia, sisältäen sekä lentokoneiden valmistamisen että kaiken muun jokapäiväisen toiminnan, kiteytyy Ecolution-konseptissa.
Ensimmäinen osa Ecolution- konseptia on lentokoneen suunnittelu ympäristöystävälliseksi. Jotta lentokone saadaan lentämään pienemmällä energialla, suunnittelussa täytyy panostaa aerodynaamisesti puhtaaseen muotoiluun ja lentokoneen pintojen korkealaatuiseen viimeistelyyn. Tämä mahdollistaa nostovoiman maksimoinnin ja vastuksen minimoinnin. Näiden suunnittelun lähtökohtien seurauksena lentokoneesta tulee myös lento-ominaisuuksiltaan parempi, sekä liitokyvyltään tehokkaampi. Hyvä liitokyky lisää myös turvallisuutta.

Tämän kaiken lopputuloksena on hyvät lento-ominaisuudet, vähemmän vaadittavaa tehoa lentokoneen ilmassa pitämiseksi josta seuraa pienentynyt polttoaineen kulutus, pienemmät CO2-päästöt sekä pienentynyt melu.

Ei kuitenkaan riitä että lentokoneet ovat energiatehokkaita ja ympäristöystävällisiä, myös tuotannon täytyy toimia samoin. Pipistrelin tuotekehitys- ja suunnitelutoimintaan käytettävä rakennus Ajdovscinassa on rakennettu käyttäen viimeisintä teknologiaa, jolla siitä on saatu energian suhteen täysin omavarainen.

Pipistrelin historia

Pipistrel d.o.o Ajdovscina on perustettu Jugoslaviassa vuonna 1987 Ivo Boscarolin toimesta, ollen Jugoslavian ensimmäinen yksityinen lentokonetehdas. Tuohon aikaan oli lähes mahdotonta että kukaan tai mikään yksityinen taho olisi voinut valmistaa lentokoneita itse.

Lentokonetuotanto ei tänä päivänä ole mikään ihmeellinen asia. Toisin oli reilut 20 vuotta takaperin, tuolloin Jugoslavian hallinto ei suhtautunut kovinkaan suopeasti muuhun kuin sotilasilmailuun. Pipistrelin aloittama lentokonetuotanto mahdollisti ensimmäistä kertaa maan historiassa lentämisen käytännössä lähes koko kansan harrasteena. Tämän vuoksi Pipistreliä voidaankin oikeutetusti kutsua Slovenian ilmailunteollisuuden pioneeriksi.

Pipistrel aloitti tuotantonsa valmistamalla moottoroituja riippuliitimiä. Koska lentotoiminta näillä laitteilla tapahtui monesti iltahämärällä, käyttäen valoja jotka olivat lentokoneen etuosassa, nämä kolmion muotoiset lentolaitteet muistuttivat maasta katsoen lepakkoa. Paikalliset asukkaat alkoivatkin laajemmin kutsua näitä lentolaitteita leikkimielisesti lepakoiksi, tästä syntyi yrityksen nimi, Pipistrel (lepakko on latinaksi Pipistrellus).