Pipistrel Panthera

Innovaatio

Panthera on suunniteltu ja valmistettu 25 vuoden tiedolla, kokemuksella ja ammattitaidolla sekä käyttäen kaikista nykyaikaisinta suunnittelua ja valmistustekniikkaa.

Pantheran virtaviivainen muotoilu perustuu Pipistrelin tätä tarkoitusta varten kehittämään tietokonepohjaiseen suunnitteluun ja aerodynaamiseen mallinnukseen. Tällä tavalla Pantheran tuottama vastus on saatu minimoitua ja tehokkuus maksimoitua.

Viimeisimpiä CAD- suunnittelutyökaluja käyttäen kaikki lentokoneen tila on saatu hyödynnettyä tehokkaasti muotoilemalla matkustamo tilavaksi ja miellyttäväksi. Panthera on luokkansa ensimmäinen lentokone joka on suunniteltu miellyttäväksi matkustaa neljälle hengelle, ruumiinrakenteesta riippumatta.

Potkuri ja pakoputkisto, yhtenä esimerkkinä, on suunniteltu ja tehty maahan kantautuvan melun minimoimiseksi ja suorituskyvyn optimoimiseksi. Tällä tavoin on saatu vähennettyä lentokoneen ympäristövaikutuksia sekä parannettua matkustamon mukavuutta.

Kaikki Pantheran tärkeimmät järjestelmät ovat sähkötoimisia. Sisäänvedettävä titaanirakenteinen trailing-link-laskuteline, laskusiivekkeet ja korkeusperäsintrimmi toimivat kaikki sähköllä, alentaen painoa ja parantaen toimintavarmuutta. Kaikki ulkoiset ja ohjaamon valot on toteutettu käyttäen viimeisintä LED-tekniikkaa.

 

Panthera toimintamatka on 1000NM, ja tämä on mahdollista neljä henkeä kyydissä.

Laskutelineen vankka rakenne mahdollistaa toiminnan lyhyiltä ruohokentiltä, tällä tavoin voit valita sopivan lentokentän mahdollisimman läheltä määränpäätäsi.

Moottorivalikoima edustaa lentämisen ympäristöystävällistä tulevaisuutta. Bensiinimoottorin lisäksi valikoimaan on tulossa hybridi- ja sähkömoottorivaihtoehdot jotka pienentävät entisestään päästöjä sekä lentoonlähdöstä maahan aiheutuvaa melua.

Suorituskyky

Pantheran uskomaton suorituskyky perustuu tarkasti suunniteltuun aerodynaamiseen muotoiluun, sisäänvedettävään titaanirakenteiseen laskutelineeseen, moderniin komposiittirakenteeseen ja erityisesti Pantheraa varten räätälöityyn potkuriin. Suorituskyky ei näy ainoastaan alhaisena polttoaineen kulutuksena 200 solmun nopeudella vaan myös nopeutena suhteessa moottorin tehoon. Yksikään nelipaikkainen lentokone ei lennä yhtä kovaa samalla moottorilla! Omistajalle ja käyttäjälle tämä tarkoittaa merkittävästi alhaisempia operointikustannuksia ja helpompaa huoltamista.

 

Matkustusmukavuus

Ergonominen matkustamo on ollut yksi tärkeimmistä suunnittelun lähtökohdista. Lentokoneeseen nousu on helppoa kolmen suuren lokinsiipioven ansiosta. Molempien lentäjien istuimet ja sivuperäsinpolkimet ovat säädettävissä. Takaistuimet ovat erittäin tilavat ja miellyttävät istua pitkänkin lennon ajan. Pantherassa on kookas tavaratilan ovi, tämän lisäksi matkatavaroihin pääsee käsiksi myös matkustamosta lennon aikana. Nahkaverhoilu ja LED- valaistus tekevät sisätiloista ylellisen ja samaan aikaan käytännöllisen.

 

 

Turvallisuus

Pantheran runsaaseen vakiovarustukseen kuuluu koko lentokoneen kantava pelastusvarjojärjestelmä, joka on kehitetty toimimaan suurelta ja pieneltä nopeudelta sekä matalista korkeuksista. Ohjaamo on suunniteltu turvakehikkotyyppiseksi, törmäysenergiaa vaimentava rakenne suojaa matkustajia mahdollisessa onnettomuustilanteessa. Istuimet ja istuinvyöt on suunniteltu ja tehty kestämään FAR-23-vaatimusten mukaisesti 26G:n kiihtyvyys.

Tekniset tiedot

 

Panthera experimental

Panthera experimental & tyyppihyväksytty

Panthera Hybrid experimental

Panthera Electro experimental

Luokka

Utility (+4.4 g, -1.76 g)

Utility (+4.4 g, -1.76 g)

Utility (+4.4 g, -1.76 g)

Utility (+4.4 g, -1.76 g)

Voimalaite

Lycoming IO-390

Lycoming IO-540V

Hybrid 200 kW lentoonlähtöteho

Electric 200 kW lentoonlähtöteho

Teho

210 HP

260 HP

200 kW (150 kW jatkuva)

Maksimi matkalentoteho 100 kW

200 kW (150 kW jatkuva)

 

Painot ja mitat

 

Suurin lentoonlähtöpaino

1315 kg / 2900 lbs

1315 kg / 2900 lbs

1315 kg / 2900 lbs

1315 kg / 2900 lbs

Hyötykuorma

545 kg / 1200 lbs

500 kg / 1100 lbs

415 kg / 915 lbs

Ilm. myöhemmin

Käytössä oleva polttoaine

2x 105 l / 2x 27.7 gal

2x 105 l / 2x 27.7 gal

2x 105 l / 2x 27.7 gal

n/a

Polttoainemäärä

395 kg / 870 lbs

350 kg / 770 lbs

265 kg / 585 lbs

n/a

Siipien kärkiväli

10.86 m / 35 ft 8 in

10.86 m / 35 ft 8 in

10.86 m / 35 ft 8 in

10.86 m / 35 ft 8 in

Pituus

8.07 m / 26 ft 6 in

8.07 m / 26 ft 6 in

8.07 m / 26 ft 6 in

8.07 m / 26 ft 6 in

Korkeus

2.19 m / 7 ft 2 in

2.19 m / 7 ft 2 in

2.19 m / 7 ft 2 in

2.19 m / 7 ft 2 in

Siipipinta-ala

11.2 m2/ 121 sqft

11.2 m2/ 121 sqft

11.2 m2/ 121 sqft

11.2 m2/ 121 sqft

 

Suorituskyky

 

Sakkausnopeus (laskusiivekkeillä)

60 KIAS

60 KIAS

60 KIAS

60 KIAS

Sakkausnopeus (ilman laskusiivekettä)

65 KIAS

65 KIAS

65 KIAS

65 KIAS

Rotaationopeus, MTOW

60 KIAS

60 KIAS

60 KIAS

60 KIAS

Liikehtimisnopeus Va

143 KIAS

143 KIAS

143 KIAS

143 KIAS

Suurin rakenteellinen matkalentonopeus Vc

175 KIAS

175 KIAS

175 KIAS

175 KIAS

Suurin sallittu nopeus Vne

220 KIAS

220 KIAS

220 KIAS

220 KIAS

Suurin vaakalentonopeus

187 KTAS

203 KTAS

212 KTAS, FL 150

212 KTAS, FL 150

Matkalentonopeus 75% tehoasetuksella

181 KTAS, FL 80

198 KTAS, FL 80

177 KTAS, FL 150 (full generator power)

Ilm. myöhemmin

Matkalentonopeus 65% tehoasetuksella

173 KTAS, FL 120

193 KTAS, FL 120

n/a

Ilm. myöhemmin

Nousukyky @ MTOW & 105 KIAS

6.1 m/s / 1200 fpm

7.9 m/s / 1550 fpm

5.8 m/s / 1150 fpm

5.8 m/s / 1150 fpm

Lentoonlähtömatka

365 m

295 m

290 m

290 m

Lentoonlähtömatka 50ft esteen yli

670 m

540 m

530 m

530 m

Lähestymisnopeus

80 KTAS

80 KTAS

80 KTAS

80 KTAS

Laskumatka 50ft esteen yli

570 m

570 m

570 m

570 m

Polttoaineen kulutus 75% tehoasetuksella

46 l/h

56 l/h

TBD

Ilm. myöhemmin

Polttoaineen kulutus 65% tehoasetuksella

35 l/h

46 l/h

TBD

Ilm. myöhemmin

Toimintamatka 45min reservipolttoaineella

> 1000 nm, 155 KTAS, FL 120,

4 henkeä (4x 86 kg)

> 1000 nm, 155 KTAS, FL 120,

4 henkeä (4x 86 kg)

> 1000 nm, 155 KTAS, FL 120

Ilm. myöhemmin

Lakikorkeus

6100 m / FL 200

7600 m / FL 250

6100 m / FL 200

Ilm. myöhemmin

Hinnat ja varusteet

Hinnat eivät sisällä toimituskuluja eivätkä rekisteröintikuluja.

Hinnat sisältävät 24% arvonlisäveron.

 

 

PANTHERA 390 (Lycoming I0-390) EXPERIMENTAL, factory build assist

€ 483 600

2 x Sky view SV1000 (dual ADAHRS, Synthetic Vision, EMS, ARINC module)

Dynon 2-axis GPS-slaved digital autopilot

Garmin GTN 750 Com/Nav/IFR GPS, integrated Audio Panel, 3D intercom, Integrated S-mode transponder, touch screen

Garmin GTN 635 Second COM/IFR GPS, touch screen

Backup Airspeed, Backup Altimeter, Backup Artificial Horizon (Mid-Continent Instruments SAM)

 

PANTHERA 390 (Lycoming I0-390) EXPERIMENTAL , factory build assist

€ 496 000

Garmin 10-inch display (dual ADAHRS, Synthetic Vision, EMS, ARINC module)

Garmin 2-axis GPS-slaved digital autopilot

Garmin GTN 750 Com/Nav/IFR GPS, integrated Audio Panel, 3D intercom, Integrated S-mode transponder, touch screen

Garmin GTN 635 Second COM/IFR GPS, touch screen

Backup Airspeed, Backup Altimeter, Backup Artificial Horizon (Mid-Continent Instruments SAM)

 

PANTHERA 540 (Lycoming I0-540V) EXPERIMENTAL, factory build assist

€ 527 000

Garmin 10-inch display (dual ADAHRS, Synthetic Vision, EMS, ARINC module)

Garmin 2-axis GPS-slaved digital autopilot

Garmin GTN 750 Com/Nav/IFR GPS, integrated Audio Panel, 3D intercom, Integrated S-mode transponder, touch screen

Garmin GTN 635 Second COM/IFR GPS, touch screen

Backup Airspeed, Backup Altimeter, Backup Artificial Horizon (Mid-Continent Instruments SAM)

 

 

 

PANTHERA 540 IFR-Certified PART 23 UTILITY CATEGORY

€ 576 600

 

PANTHERA HYBRID EXPERIMENTAL ,factory build assist - LISÄHINTA

€ 74 400

 

PANTHERA ELECTRO EXPERIMENTAL ,factory build assist - LISÄHINTA

€ 111 600

  LISÄVARUSTEET

 

LISÄPOLTTOAINESÄILIÖT 2 X 60 LITERS (Vain EXPERIMENTAL mallit) - LISÄHINTA

€ 13 640

 

ADS-B - LISÄHINTA

€ 3 720

 

ILMASTOINTI- LISÄHINTA

ILM.MYÖH.

 

JÄÄNPOISTO - LISÄHINTA

ILM.MYÖH.

 

ERIKOISVÄRITYS

€ 3 470